Tags: DABGO, Jyllands-Posten
Hej Jesper,
Hvordan er det at gå rundt I London Undergrounds tunneller klokken 3 om natten sammen med natholdet? Og på hvilke undergrundsstationer er der størst chance for at møde spøgelser? Og hvordan oversætter man når en mangeårig natholds-medarbejder på sit ‘Cockney-engelsk siger “I know you don’t tell me mash & pies”? Det er bare nogle af de udfordringer jeg har mødt på mine mange projekter rundt omkring I England. Af andre kan nævnes:
- Hvordan designer man en ny ‘operating model’ for 30.000 IT medarbejdere?
- Kan man forbedre den måde det engelske eletricitetsnetværk bliver bygget på?
- Hvordan sikrer man at nye bredbåndskunder får deres nye bredbånd installeret som aftalt – og at de 50.000 kunder der er forsvundet i systemet bliver fundet frem igen?
I år vandt et af mine projekter den engelske konsulentpris for en fundamental forandring af en detailhandelskæde med over 800 butikker på tværs af Storbrittanien med en besparelse på over 60 millioner £ og nye måder at arbejde på i hele organisationen. Så man kan vel sige at det ikke har været kedeligt siden jeg tog til England I 2002…
Hvis det lyder interessant er du meget velkommen til at kontakte mig for at høre mere.
Med venlig hilsen,
Gitte Ganderup (gitte.ganderup@boxwood.com)
Permalink Reply by Mette Weber on July 21, 2011 at 1:09 Wow Gitte - sounds like a great and fun life. Mit liv er heller ikke kedeligt ;-) se min omtale tidligere.
Pt er jeg på Bali for at finde kontor (villa ) sammen med min mand, til ham (og mig når jeg har mulighed for at være her) Han arbejder for et schweizisk firma men rejser rundt i Asien og skal have kontor på Bali. Indimellem følger jeg med som pt. hvor jeg så skriver mm.
Jeg selv pendler mellem verdensdele for at være sammen med ham indimellem og for samtidig at passe min virksomhed i DK.
Hvad fik dig til at tage til England?
Har du lyst til at blive interviewet til mit site på et tidspunkt til "portræt af danske verdensborgere"?
Med venlig hilsen
Mette
Permalink Reply by Tim Marschall on July 21, 2011 at 9:28 Hej Jesper
I har gang i et spændende projekt, og det at dele historien kan skabe megen motivation hos os selv og andre. Derfor stiller jeg også gerne op.
Jeg startede min erfaring med udlandet i Tyskland/Hamborg i 1988, hvor jeg var tre år som valutarådgiver. Livet som single var spændende, men jeg lovede mig selv at tage tørnen i udlandet igen, når jeg havde skabt mig en familie.
Denne situation opstod i 2003, hvor jeg fik jobbet som direktør for Jyske Bank på Gibraltar med 100 ansatte. Jeg flyttede med min familie (hustru, 4 årig datter og friskfødte sønnike på 4 uger) - og oplevede rigtigt mange følelser på den private og professionelle front, som var såvel af stor glæde, men også meget udfordrende situationer.
I 2007 fik jeg så jobbet som direktør for Jyske Bank i Zürich med 62 ansatte. Igen en omvæltning fra det spanske liv, men denne gang mere i retning af noget der ligner vores kultur fra Danmark - og alligevel er det anderledes.
I 2010 blev jeg udnævnt som honorær Konsul - et æresamt, men også et lille tillæg til min historie.
Jeg oplever, at jeg har haft det fornødne held til at få chancen for et meget spændende og interessant liv udenfor Danmarks grænser, og at det har beriget mig kulturelt, psykisk og socialt på rigtig mange fronter.
Hvis JP kan bruge mig, så står jeg klar.
God sommer til jer alle - og tak for Jeres spændende historie,
Tim
Permalink Reply by Mette Weber on July 21, 2011 at 13:43 Hej Jesper
Spændende liv Du/I har.
Jeg kan helt klart tilslutte mig de mange blandede følelser og udfordringer man får når man rejser ud i verden
Har selv haft 17 år ude 5 forskellige steder i verden. Har skrevet en bog om det for 13 år siden. Nu driver jeg virksomhed i Danmark hvor jeg flyttede tilbage til for snart 3 år siden.
Tror du din hustru vil være interesseret i et interview til "Portræt af danske verdensborgere"
Du kan læse mere her på Dabgo eller på mit site, da jeg også har sagt at jeg gerne vil dele min historie med Jyllandsposten, hvis de kan bruge den.
Med venlig hilsen
Mette Weber
Hej Jesper,
Lysten til at opleve nye kulturer, mennesker og geografier, startede for alvor, da jeg i 1995 flyttede til Oxford for at læse. Jeg gik på en udpræget international skole og oplevede fra første dag, hvor forskelligt vi tilgår opgaver og indlæring.
Vores første case study endte i et vidunderligt kaos, da Franskmænd, Tyskere, Spaniere og en Dansker skulle blive enige om metode, løsning og præsentation. Det blev en oplevelse som vækkede min interesse for kulturelle forskelle og hvordan de påvirker vores måde at arbejde og kommunikere på.
Efter Oxford fulgte studier i Madrid, derpå Paris og mit første job bragte mig til Zürich. Og så London, efterfulgt af Lausanne, Madrid, Moskva og nu Lausanne igen.
Over 15 år "ude", og mere end et årti i en af verdens største og mest internationale virksomheder, har givet mig en lang række fantastiske, sjove, og nogle gange fabelagtigt frustrerende, oplevelser. Det har aldrig været kedeligt!
Når du lever i en fremmed kultur, lærer du noget nyt om dig selv hver eneste dag. Disse indtryk sætter din egen kultur og dine grundlæggende værdier i perspektiv. Du bliver så at sige dig selv og din kultur mere bevidst, alt imens du opbygger respekt og beundring for verdens mangfoldighed.
Jeg deler hellere end gerne mine oplevelser med jer og glæder mig til at læse om andres internationale eventyr.
Venlig hilsen
Jens Kleis Frederiksen
http://www.dabgo.net/profile/JensKleisFrederiksen?xgs=1&xg_sour...
mailjens@me.com
Permalink Reply by Per Knudsen on July 31, 2011 at 8:49 Hej Jesper,
Vi kunne muligvis vaere interessererde. Jeg har boet 25 aar i Japan og skiftede fornyligt karriere fra import og salg af foedevarer til executive search for et af Japans mest fremtraedende search firmaer. Min kone Anne var indtil for nogle aar side psykatrisk overlaege i Danmark, men flyttede ud til mig og blev medical director for et stort amerikansk medicinalfirma.
I fritiden sejler vi og staar paa ski.
Skulle denne korte introduktion have interesse saa kontakt os venligst paa knudsen@me.com.
Venlig hilsenn Per Knudsen
Hej Jesper,
det er er nogle år siden vi havde kontakt sidst ifm DACC-DABGO hvor vi begge var formænd for hhv DACC i NY og LA. Jeg håber alt er vel i NYC. jeg melder mig også gerne hvis JP mener der er noget kød på en lille historie om min tid herovre. lidt detaljer forneden
ankom i Orange County, CA i 1987 efter HH i Aabenraa - læst bachelors i International Business samt Economics såvel som en MBA i international handel herovre. har arbejdet på Generalkonsulatet i LA 6år. tog til DK i 1995 med min amerikanske kone men kom tilbage efter 1år. har nu i ca 9år ejet mit eget firma hvor vi repræsenterer Europæiske (inkl. nogle danske) producenter af føde og drikkevarer som vi med stor succes sælger til store kæder i USA såsom costco, Trader joes etc. samt Mexico. Ligeledes repræsenterer vi amerikanske firmaer og hjælper med eksport til Europa. Jeg var formand for Danish American Chamber of Commerce i Sydcalifornien 2år og har været mange år i bestyrelsen. vandt det grønne kort i lotteriet. er meget involveret i mit universitets Alumni association hvilket er noget der er stort her og ikke så udbredt i DK endnu.
det var lidt detaljer som jeg gerne uddyber. der er ingen tvivl mange spændende oplevelser og udfordringer over de sidste 20 år herovre.
god weekend
mvh
Torben Aaskov
Tradeworks
Permalink Reply by Lotte Mikkelsen on September 7, 2011 at 15:33 Hejsa
Er det her stadig relevant?
http://www.dabgo.net/profile/LotteMikkelsen
Mange hilsener
Lotte Mikkelsen
Laughter Ambassador in the UK :)
Permalink Reply by Dan on September 27, 2011 at 0:23 Jeg kommer lidt sent i forhold til jer andre. Det er spændende at læse om alle andres erfaringer her, min har nok en lidt anden vinkel.
Jeg rejste ud af danmark som 23 årig, først til Israel for at lære hæbraisk og bo. En kæreste inviterede mig til en ferie i Mexico, og da Israel var alt for begrænset med lav løn og høje omkostninger valgte jeg at bosætte mig i Mexico City. Det var en ren tilfældighed og anede intet om Mexico ud over at det skulle være meget farligt, samt folk med sombreros der tog siestas.
Da jeg gik ud af lufthavnen var det et helt andet Mexico jeg så. Det var en moderne og kaotisk metropol. Efter tre uger hos min daværende kærestes familie (der boede, i mine danske øjne, som konger med tjenestefolk, og hvad der hører med) stoppede jeg forholdet af personlige grunde og flyttede ud. Der begyndte jeg at bygge alt op på egen hånd.
Det var meget hårdt da jeg både skulle bygge det sociale og det forretningsmæssige netværk, gennem et ukendt bureaukrati, lære spansk og forstå mexicansk kultur. Alt på samme tid. Jeg er dog lidt af en kriger når det kommer til sådanne ting, og har det bedst med at kunne mærke jeg er i live og er nød til at kæmpe for at leve. Så der blev knoklet igennem.
I et år kæmpede jeg hårdt for at komme ovenpå, arbejdede oftest 12-15 timer 7 dage om ugen. I et år ofrede jeg blod, sved og tårer. Så skete det, jeg fik gennembrud og kunne næsten fra den ene dag til den anden, gå fra at leve på må og få til at kunne leve stort set som jeg har lyst til. I dag, snart 2 år efter jeg kom til mexico, sidder jeg med startups og arbejder på at ændre i hvert fald lidt af verdenen ;)
Der har været mange berigende mennesker, oplevelser og anstrengelser. Det har også været mange nedturer, problemer og hårde situationer at gå igennem. Jeg ser dog frem til de næste mange år her og jeg har stadig masser der skal prøves, gøres og opleves.
Adios fra Mexico
Linkedin: http://www.linkedin.com/profile/view?id=17190752&trk=tab_pro
E-mail: dabgo @ abcel-online.com
Telefon: +52 1 5531036727
Permalink Reply by Webmaster DABGO on September 27, 2011 at 0:33
Hej Lotte,
Du bliver nødt til at fortælle hvorfor JP bør lave et portræt af dig.
Mvh,
Jesper
Created by Webmaster DABGO May 7, 2012 at 1:07pm. Last updated by Webmaster DABGO May 8.
Created by Webmaster DABGO Apr 4, 2012 at 12:24pm. Last updated by Webmaster DABGO Apr 4.
Created by Webmaster DABGO Mar 27, 2012 at 10:02am. Last updated by Webmaster DABGO Mar 27.
DABGO is a social network
© 2012 Created by Jesper Løvendahl.